Skrivet av: Henrik Arnstad | måndag, 30 augusti 2010

Ålandstidningen om moral och historia

I Ålandstidningen skriver läraren och författaren Benita Mattsson-Eklund om Finland, historia och moral – utifrån min bok. Och hon är mycket kritisk:

I fråga om Finlands skuld är det för sent för ursäkter och för sent för rättegång. Det förflutna är gånget och det man kan använda det till är att studera det och försöka förstå de komplicerade samband som en gång fanns. Och i historiens domstol kan ingen bli friad eller fälld, man kan bara gräla om bevisningen och slåss om detaljer. Och, ärligt talat, vem vinner på det?

Mattsson-Eklunds poäng är att ansvar inför det förflutna inte låter sig utkrävas:

Egentligen är det en pseudodebatt som förs men bara för det kan den inte ignoreras. För det finns mängder av oklara föreställningar om hur 1900-talets närhistoria ser ut och de dyker ofta upp i medierna, starkt tillspetsade och ofta fulla av feltolkningar.

En sådan feltolkning finns i Arnstads bok ”Skyldig till skuld” där menade att Finland hade ambitioner liknande Tysklands, bland annat när det gällde ”Lebensraum” för det egna folket. Han hävdar också att Finland deltog aktivt i Förintelsen och att man inte kunde se någon skillnad mellan Nazitysklands politik och Finlands. Påståenden som fått finländska historiker att gå i tak.

Det är troligen ekon från den här debatten som skvalpar runt i messarnas sinnen och därför kräver man en ”synlig pudel” i fråga om det förflutna.

Här skulle jag gärna vilja anmärka på två mindre sakfel. Jag har aldrig påstått att ”man inte kunde se någon skillnad mellan Nazitysklands politik och Finlands”. Tvärtom så skriver jag en hel del just om skillnaderna. Vidare har inte boken fått ”finländska historiker att gå i tak”. Tvärtom, med något enstaka undantag har boken rönt stor uppskattning bland dessa. Nåväl! Mot slutet av artikeln framför författaren följande:

[…] om man vill sätta sig till doms över historien så måste man vara insatt i målet, det är grundkravet. Sedan ska man ställa nästa fråga: Vad tjänar det till att fälla domar över det förflutna när domarna ändå aldrig blir rättvisa?

Läs hela artikeln på http://www.tidningen.aland.net/article.con?iPage=2&id=23613. Jämför för övrigt gärna med min essä om moral och historievetenskap i Dagens Nyheter.

Responses

  1. Historiens lärdom enligt Mattsson-Eklund:
    ”Jag har aldrig slagit min fru och har dessutom slutat med det nu.”

  2. Det blev lite polemik m.anl. av ”Åland”.
    Jag skrev detta på deras sida, och kopierar det för läsarna av denna blogg:

    Sedan många månader står det i min agenda att jag slutar delta i debatter om vad det vara må (sålänge de inte berör mig personligen, eller sker på min egen hemsida http://www.kimpeterjohansson.blogspot om jag nu minns rätt) per den förste september 2010.
    Det sker med vad jag anser vara ”ålderns rätt”.

    Vad krigsförhärligandet specifikt gäller, hoppas jag att den tid kommer i den publika debatten (som redan kommit bland historikerna av facket) då Finlands folk realistiskt diskuterar sitt förflutna. Detta sker redan nu i alla västländer; men vårt Finland framhärdar i att höra till den SS-firande kretsen av suspekta småstater i öst.

    Jag är helt ointresserad idag av att försöka tala krigsförhärligande fanatiker till rätta.

    En vacker dag kommer våra efterlevande att undra vad det var som gjorde att en mycket, mycket omstridd politik – av rysshat och nazityskeri – EFTER Finlands nederlag 1944 år för år blev allt MINDRE kontroversiell för att i absolut fäaktighet kulminera idag. Så starkt indoktrinerad att den inte tål det minsta ifrågansättande. Inte det minsta.


Kommentera

Kategorier

