Skrivet av: Henrik Arnstad | tisdag, 1 juni 2010

Boken hyllas av finländska Nya Argus

Den liberala, finlandssvenska och anrika tidskriften Nya Argus, med redaktion i Helsingfors, publicerar en recension skriven av Leif Höckerstedt (som till vardags är lektor vid finska, finskugriska och nordiska institutionen på Helsingfors universitet). Han tar upp historieskrivningen kring Finlands krig, refererar till min diskussion om de finska koncentrationslägren och fortsätter:

Mest är det ändå Arnstads lediga stil och etiska patos, parade med en intellektuell rörlighet, som imponerar. Han är inte ute efter att svärta ner utan blottlägga och ifrågasätter de myter som vi [finländare] lever med. […] Som utomstående tillåter sig Arnstad att rumstrera friskt bland alla våra myter. Han kan rimligtvis inte avfärdas som anarkist eller kommunist.

Höckerstedt är mycket kritisk till att Hufvudstadsbladet och Västra Nyland avfärdat boken som ”journalistiskt lättgods”:

Ett helt orättvist mottagande, kan jag bara konstatera. Boken var en befriande läsning. […] Arnstad beskriver hur Finland och Italien byggt upp sina nationella myter som inte får ifrågasättas.

Vidare analyserar Höckerstedt den kritik som jag fått, på grund av att jag inte läser eller talar finska. Detta argument avfärdar Höckerstedt, eftersom det ”är löjligt och gör finsk historia till en tummelplats för de redan invigda — de som vet hur man ska rätta och packa sig”. Recensionen avslutas med orden:

[…] snarast formulerar han [Arnstad] skickligt sådant som de flesta är dunkelt medvetna om men har svårt att lyfta fram. Han ser Finland i Europa, något som kan tyckas vara en självklarhet i dagens EU. Försöker man här [i Finland] skriva något liknande kritiskt om vår närhistoria blir man snabbt kategoriserad, stämplad som otacksam landsförrädare för att ta något i den lindrigare ändan — också dokumenterat genom Henrik Arnstad. Tacksamt läste jag därför hans text.

Tidskriften Nya Argus (nr 3/2010) kan beställas via dess webbplats www.kolumbus.fi/nya.argus. Ladda hem hela recensionen som pdf. Detta var recension #31 av Skyldig till skuld.

ps. I samma nummer av tidskriften skriver en viss Pertti Torstila om ”Diplomatins nya utmaningar”. Så slår slumpens skördar. ds.

Responses

  1. Jag tar till orda då jag är säker på att det var min rapportering som riktade Henrik Arnstads blick på Nya Argus.

    Instämmer för min del i att universitetsläraren Höckerstedts artikel är bra – en raritet i en tidskrift som annars håller strikt på politisk korrekthet. (Den Torstila som nämns är alltså statssekreterare vid utrikesministeriet, vilket i mitt tycke säger en del om Nya Argus.)

    Den som vill veta mera om Nya Argus (”tidskrift för kultur, samhälle och DEBATT”) inställning till diskussion om Finlands 1900-talshistoria kan komplettera sina kunskaper på min adress:
    kimpeterjohansson.blogspot.com


Kommentera

Kategorier

