Skrivet av: Henrik Arnstad | onsdag, 24 februari 2010

Ulf Zander: ”Moraliska domslut över Europas skuld”


Ulf Zander.

Jönköpings-Posten låter (100202) ingen mindre än den kände historikern Ulf Zander recensera boken. En alldeles speciell ära för mig, eftersom Zanders arbete har varit en stor inspiration i mitt arbete. Zander skriver sympatiserande angående bokens faktainnehåll:

I [boken] behandlar [Arnstad] bland annat de nationalistiska finska drömmarna om ett Storfinland, en vision som resulterade i att man slogs på Tysklands sida mot Sovjetunionen 1941-1944 och anammade delar av den tyska rasläran […]

Zander skriver även uppskattande om bokens behandling av Tyskland, Italien och Österrike. Däremot är Zander kritisk mot bokens journalistiska form:

[Arnstad] hanterar i allt väsentligt den problematiska andra världskrigshistorien som en journalist. Det märks på hans språkbehandling. Han gör återkomande försök att skapa dramatik genom ofullständiga meningar och andra stilgrepp, varav flertalet snarare stjälper än hjälper.

Artikeln finns tyvärr inte publicerad på webben.

ps. Recensionen är nummer 24 i ordningen, mig veterligt. Min förläggare sade mig igår att boken är en av Norstedts mest recenserade böcker just nu. Roligt!

Responses

  1. Synd att inte hela recensionen finns på nätet. Jag ställer mig undrande till Z:s kritik av språkbehandlingen. Det borde ju inte vara något negativtper se att skriva ‘journalistiskt’ (särskilt inte om man är journalist) om faktainnehåll och tolkning är i stort sett korrekta. Men man borde ju få läsa hela recensionen.

    Minns att du fick viss kritik även för språket i Güntherboken ("Wigforss blev förbannad") – helt obefogat enligt min uppfattning. Kanske är det bara den akademiske historikerns irritation över att någon från ett annat område våga tränga sig in. Undrar vad Zander skulle säga om det 'journalistiska' språket i Jolos serie om första världskriget som ju annars fick beröm också av historiker av facket.

    Som jag tidigare skrivit vore min kritik snarare att de kapitel som inte handlar om Finland inte riktigt är av samma klass. Intresant också att de som skrivit om boken -såvitt jag uppfattat- helt koncentrerat sig på Finlandskapitlet och knappt diskuterat de övriga.

  2. Jag ska försöka scanna recensionen och lägga upp den som PDF!

  3. 24 recensioner; inte illa.
    Men hur många från Finland, där ämnet verkligen BORDE intressera?

    F.ö. håller jag med ekl.etc. om att det är krystat med anmärkningar mot ”journalistiskt” språk. Vad är det att skämmas för?

    Jo, om man helt saknar stilkänsla, såsom fallet ofta är i pressen idag, inte minst i Dagens Nyheter. Men Arnstad saknar inte sådan.

  4. […] Populär Historia publicerar Zander-recension Tidningen Populär Historia återpublicerar i sitt nya nummer (4/2010) recensionen av historikern Ulf Zander, vilken fanns att läsa i Jönköpings-Posten 2 februari 2010. Läs mer om denna recension här. […]


Kommentera

Kategorier

