Skrivet av: Henrik Arnstad | onsdag, 20 januari 2010

Henrik Arnstad har avlagt kandidatexamen

Igår tisdag examinerades jag på sista delen av min kandidatexamen i historia.

Det sista momentet var en inläsningskurs och som eget ämne hade jag valt forskningen om fascismen. Dels utifrån den debatt som förts internationellt sedan 1991, dels angående gränsdragningen mellan fascismen och den auktoritära, antidemokratiska konservatismen under mellankrigstiden.

Fascismen
Den essä som jag lade fram inför min muntliga tentamen är betitlad Fascismen, ”The New Consensus” och exemplet Spanien. Du kan ladda ner essän via denna länk: https://dl.dropbox.com/u/48667905/fascism.pdf.

Uppsats om skeppet Vasa
Min kandidatuppsats bär titeln Varför bärgades skeppet Vasa: Studie angående nätverk och historiekonstruktion under slutet av 1950-talet. Denna uppsats hittar du här: https://dl.dropbox.com/u/48667905/vasa.pdf

Responses

  1. Hjärtinnerliga gratulationer till dig. Ser redan fram mot Spanien-boken.

  2. Stort tack! 🙂

  3. […] Journalisten och författaren Henrik Arnstad brukar lyckas med sådant.  I dagens DN glädjer han oss med en mycket läsvärd essä om bärgningen av regalskeppet Vasa. Arnstads essä blir ännu mer intressant om man läser den uppsats han lade fram vid Historiska Institutionen vid Stockholms Universitet, “Varför bärgades regalskeppet Vasa?”.   […]


Kommentera

Kategorier

